
W Gimnazjum w Mrozach zakończył się matematyczny projekt edukacyjny pod nazwą „Smart edukacja”, realizowany w ramach programu grantowego Fundacji mBanku pod nazwą mPotęga. Pozyskano 8000 PLN na zajęcia, pomoce, materiały, nagrody dla 15 uczestników projektu.
W październiku grupa projektowa mPotęgi szukała matematyki w fizyce i astronomii.
Odkryła
bardzo duże liczby i ich zapis w notacji wykładniczej opisujące
odległości w naszym Układzie Słonecznym. Oprócz warsztatów w szkole
grupa odwiedziła Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, aby tam
samodzielnie przeprowadzać doświadczenia na wybranych eksponatach.
Uczestniczyła też w:
1. Teatrze Wysokich Napięć w spektaklu „Pojedynek mistrzów Edisona i Tesli”
2. koncercie „Grających tesli”
3. mini warsztatach ” W poszukiwaniu cząsteczek”, „Pokrętne drogi światła”, „Magnetyzm a lewitacja”.
Następnie
obejrzała wystawę w planetarium „Patrz, Ziemia”; i film „Co kryje
wszechświat ?” oraz spotkała się z naukowcem, który omówił jak na
przestrzeni dziejów zmieniały się metody odkrywania wszechświata.
Młodzież wykazała się dużym zainteresowaniem poznawania najdalszych
zakątków kosmosu, zadawała ciekawe pytania w języku angielskim.W
listopadzie uczestnicy SMART edukacji szukali matematyki w biologii i w
chemii. W tym celu odwiedzili Zakład Gospodarki Komunalnej w Mrozach,
gdzie poznali zasady oczyszczania ścieków komunalnych i sposoby
uzdatniania wody po biologicznym oczyszczaniu. Odwiedzili też Zakład
Diagnostyki Laboratoryjnej w Samodzielnym Specjalistycznym Zespole
Zakładów Opieki Zdrowotnej im. dr. Teodora Dunina w Rudce. Tam zapoznali
się z pracą laborantek. Obejrzeli wykorzystanie odczynników chemicznych
i sposoby hodowli szczepów bakterii w laboratorium szpitalnym.
W
czasie pokazów oglądali filmy i prezentacje związane z występowaniem
złotej liczby w przyrodzie i ciągu Fibonacciego w biologii. Na
warsztatach obliczali stężenia procentowe roztworów chemicznych i
stopów metali. Grudzień to miesiąc, w którym poszukiwano matematyki w
sztuce i architekturze, uczestnicy skupili się na obliczaniu złotej
liczby czy wyznaczaniu złotego podziału odcinka. Obejrzeli filmy
dotyczące boskiej proporcji w architekturze i sztuce.
Podczas
wycieczki do Warszawy odwiedzili „Dom zagadek”, tam wykazali się
umiejętnością dedukcji i szczęśliwie opuścili „Egipską piramidę”, a
także zapobiegli wojnie między Słowianami i Ażdachami.
Projekt podsumowały konkursy, w których 4 uczestników otrzymało jako nagrody tablety Lenovo.